Știri: Premieră la Teatrul Național din Cluj-Napoca: „Demonii. Începuturi” și „Demonii. Spovediania lui Stavroghin” după F. M. Dostoievski (10, 11 octombrie 2020)

21
demonii teatrul national cluj

Teatrul Naţional din Cluj-Napoca anunţă premiera spectacolelor Demonii. Începuturi și Demonii. Spovediania lui Stavroghin după F.M. Dostoievski, în traducerea lui Nicolae Gane, scenariu de Tudor Lucanu. Premierele spectacolelor vor avea loc în Sala Mare, sâmbătă, 10 octombrie şi duminică, 11 octombrie 2020 de la orele 19.00, iar publicul poate opta pentru vizionarea acestora în sala de spectacol sau online, în regim de live streaming.

Regia: Tudor Lucanu. Decorul și proiecțiile video: Tudor Lucanu. Costumele: Zsòfia Gàbor. Muzica live: Radu Dogaru. Maestru de lumini: Jenel Moldovan.

Distribuţia: Nikolai Vsevolodovici Stavroghin: Ionuț Caras. Piotr Stepanovici Verhovensk: Matei Rotaru. Maria Timofeevna Lebeadkina, Daria Pavlovna Șatova, Lizaveta Nikolaevna Tușina, Șigaliov: Sânziana Tarța. Fedka-Ocnașul, Virghinski: Dan Chiorean. Ignat Lebeadkin, Liputin: Adrian Cucu. Ivan Pavlovici Șatov: Miron Maxim. Alexei Nilîci Kirillov: Cosmin Stănilă. Mavriki Nikolaevici Drozdov, Seminaristul: Mihai-Florian Nițu. Artemi Pavlovici Gaganov, Leamșin: Radu Dogaru. Matrioșa: Ecaterina Pop-Curșeu

F. M. Dostoievski a publicat romanul Demonii în anul 1872. Este romanul în care sunt caricaturizaţi şi condamnaţi aceşti antemergători ai comunismului, capii mișcării democrate din Rusia. Personajele se prezintă ca niște posedați, îndrăciți, ceea ce, mai apoi, s-a dovedit a fi foarte aproape de adevăr. De altfel, unul dintre revoluționarii lui Dostoievski, Șigaliov, are o teorie care se „lipește” de minune pe tot ceea ce comunismul urmărea: „Nu e nevoie de instrucție, cultură; destul cu știința […] trebuie orânduită supunerea. Un singur lucru lipsește în lume: ascultarea […] vom reduce totul la un sigur numitor, egalitate și depersonalizare deplină”. În acest climat, eroii lui Dostoievski își duc existențele paroxistice într-un vârtej delirant de trăiri și zvâcniri ale ființei lor lăuntrice. Însuși Thomas Mann își arăta „stima”, făcând „o reverență aproape mistică” față de „măreția religioasă a păcătoșilor și damnaților” lui Dostoievski „față de geniul bolii și boala geniului, față de acest prototip al obiditului și posedatului în care sfântul și criminalul sunt una și aceeași persoană”.

În dramatizarea făcută romanului, Tudor Lucanu a urmărit nu doar firul roșu impus de personajul principal Stavroghin – demers în urma căruia a rezultat Demonii. Spovedania lui Stavroghin –, ci și o incursiune a actorilor în lumea personajelor scriitorului în încercarea de a le descoperi  şi a-i aduce mai aproape de lumea de azi, în Demonii. Începuturi. A rezultat acest „spectacol-duet” (expresia îi aparține regizorului), care invită la o sondare a propriei ființe, a felului în care ne raportăm astăzi la credință și la alte probleme majore ale existenței.

Comunicat al Teatrului Național din Cluj-Napoca

Arhiva Teatrul Național din Cluj-Napoca

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.