Teatrul Național Radiofonic pentru Copii prezintă în premieră, duminică, 22 decembrie 2019, de la ora 9.00, la Radio România Cultural Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama – o poveste de trezit uşor părinţii de Matei Vişniec. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu. În distribuţie: Alexandrina Halic, Constantin Cojocaru, Adela Mărculescu, Violeta Berbiuc, Antoaneta Cojocaru, Ioana Popovici Chelaru, Ioan Pavel, Virginia Vasilache, Andrei Iordache, Mihaela Neacşu, Alexandru Robu, Carmen Sascău, Florin Georgescu. Redactor şi coordonator de proiect: Irina Soare. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia de montaj: Dana Lupu şi Robert Vasiliţă. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: Codrin Lazăr.
Spectacolul radiofonic Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama – o poveste de trezit uşor părinţii de Matei Vişniec va putea fi audiat în avanpremieră marți, 17 decembrie 2019, de la ora 12.00, la Muzeul Naţional al Literaturii Române (strada Nicolae Creţulescu nr. 8, Bucureşti). Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
„Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama este o piesă pe care am simţit nevoia să o scriu în contextul unei drame istorice şi umane pe care o observ în România: aceea a copiilor care cresc fără părinţii lor. În mai toate regiunile ţării, mulţi români plecaţi la lucru în străinătate şi-au lăsat copiii cu bunicii, cu diverse rude mai apropiate sau mai îndepărtate, ba chiar şi cu vecinii. Aceşti copii care cresc fără căldura prezenţei părinteşti se formează ca oameni pe un fond de frustrare profundă, cu multe sechele ulterioare… Mă îndurerează mult ceea ce se întâmplă, pe fond de febrilitate capitalistă, în România, cu ceea ce ar trebui să fie primul nostru «capital», copiii”, afirma scriitorul Matei Vişniec într-un interviu acordat jurnalistului Cristian Teodorescu. Spectacolul radiofonic inspirat din acest puternic text dramatic contemporan îşi propune un sensibil dar ferm semnal de alarmă (de ”trezit părinţii”) care să determine o punere în discuţie a valorilor reale cu care ne creştem generaţia care urmează. Dragostea părintească, prietenia, sinceritatea, bunătatea, visele şi speranţele, temerile şi aşteptările copiilor noştri sunt, poate, mai importante decât jucăriile, hainele şi dulciurile devenite cadouri stereotipe.
O distribuţie de excepţie, în fruntea căreia regăsim nume sonore ale teatrului românesc: Adela Mărculescu, Alexandrina Halic, Constantin Cojocaru, alături de Violeta Berbiuc, Ioana Popovici Chelaru şi de tinerii şi talentaţii actori ai noului val: Antoaneta Cojocaru, Virginia Vasilache, Andrei Iordache, Mihaela Neacşu, Alexandru Robu, Carmen Sascău, Florin Georgescu si copilul Ioan Pavel transformă povestea extraterestrului cu suflet de copil în povestea fiecăruia dintre noi. Coloana sonoră extrem de sugestivă a spectacolului, semnată de regizorul tehnic Codrin Lazăr şi decorul muzical, construit cu rafinament şi sensibilitate de regizorul muzical Patricia Prundea, construiesc atmosfera acestei povesti contemporane, de adormit copiii şi de trezit uşor părinţii.
Permanent prezent pe scenele Festivalului de la Avignon de mai bine de un deceniu, numit de celebrul cotidianul ”L’Express” ”Regele Off-ului” la ediția 2016 a evenimentului, incontestabilă vedetă a FITS, unul dintre puținii creatori contemporani care se bucură de un festival de autor – manifestarea Zilele Matei Vişniec de la Suceava/Rădăuți sau concursul de dramaturgie de la Bistrița Năsăud care îi poartă numele și, nu în ultimul rând, impresionantul palmares al premiilor naţionale si internaţionale, toate acestea îndreptățesc opinia teatrologului Daniela Madgearu, care consideră că ”Matei Vișniec este numele unei povești de succes”. Poveste de succes construită și prin spectacolele Teatrului Național Radiofonic, care a inclus în repertoriul său unele dintre cele mai importante titluri din opera dramatică semnată Matei Vișniec. Groapa din tavan, Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu, Mansardă la Paris cu vedere spre moarte (Locul 5 în TOP TEN – Radio Drama, Prix Europa, Berlin – 2006), Despre senzația de elasticitate când pășim peste cadavre (montare recompensată cu Premiul pentru Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic la Gala UNITER 2009), Sufleurul fricii, Regele, bufonul și domnii şobolani, Dada Cabaret, Migraaanţii…, Cuvintele lui Iov sunt spectacole de o înaltă ținută artistică, care au validat în timp colaborarea creativă dintre dramaturgul Matei Vișniec și regizorul Mihai Lungeanu, reprezentând montări care s-au constituit în evenimente de larg răsunet marca Radio România.
Comunicat al Teatrului Național Radiofonic