Știri: Proiecţia filmului ”Directorul nostru” la cinematograful Breitenseer Lichtspiele din Viena (10 iunie 2017)

788
Imagine din filmul ”Directorul nostru” Sursa foto ICR Viena
Imagine din filmul ”Directorul nostru”. Sursa foto: ICR Viena

Institutul Cultural Român de la Viena şi Festivalul internaţional de film LET’S CEE organizează sâmbătă, 10 iunie 2017, la ora 20.30 proiecţia filmului restaurat digital ”Directorul nostru” (regia: Jean Georgescu, 1955). Filmul va fi prezentat la cinematograful Breitenseer Lichtspiele din Viena (Breitenseer Str. 21, 1140 Viena) cu subtitrare în limba engleză.

Mai multe detalii despre proiecţie şi accesul la eveniment găsiţi http://www.letsceefilmfestival.com/news-detail/items/473.html

Aspru criticat la lansare, pentru acurateţea cu care ironiza moravurile epocii sale, ”Directorul nostru” este considerat în prezent una dintre cele mai importante producţii cinematografice româneşti din toate timpurile. Comedia satirică, în regia lui Jean Georgescu, îi are în distribuţie pe Alexandru Giugaru, Grigore Vasiliu-Birlic, Mişu Fotino, Radu Beligan, Iurie Darie, Puiu Călinescu şi Olga Tudorache.

”Primul film cu adevărat disident al cinematografiei româneşti […]. Sub pretextul unei intrigi benigne, el reflectă alienarea malignă a veteranilor care şi-au pus idealurile la naftalină şi recurg la cochilia vechilor lozinci doar cât să se menţină la putere. Un tandem memorabil fac Giugaru, cu răscoliri greoaie de conştiinţă, şi Birlic, încercând să-şi înţeleagă rolul şi locul în intriga ce se ţese, poate cel mai uman portret satiric pe care l-a zugrăvit în activitatea sa cinematografică”. – Tudor Caranfil, în ”Dicţionar universal de filme”.

Grigore Vasiliu Birlic si Alexandru Giugaru in Directorul nostru
Grigore Vasiliu-Birlic și Alexandru Giugaru în ”Directorul nostru”. Sursa foto: AaRC.ro

”Regizat și adaptat de Jean Georgescu după nuvela unui autor care și-a păstrat atunci anonimatul – iată un «semn de epocă» atât de elocvent încât nu mai necesită nici un comentariu! – semnând cu pseudonimul Gheorghe Dorin, filmul ieșea, efectiv, de sub povara vremii sale, încercând chiar să localizeze (și să dezinfecteze) niște răni social-politice ale timpului. Peste ani, secretul scenaristului a fost deconspirat, autor s-a dovedit a fi Eduard Mezincescu, spre surprinderea multora, deoarece persoana respectivă era un «om al regimului», profund implicat în structurile politice ale vremii (pseudonimul ales fiind, se pare, numele… șoferului său). Era firesc ca înfruntarea dintre umilul și plăpândul funcționar cu nume predestinat, Ciubuc (o variantă modernizată a «omului mărunt», birocratizat până peste cap și temător chiar de umbra lui), și directorul său masiv, impetuos dar găunos – jucată admirabil de capii distribuției – să prilejuiască, hotărât lucru, o secvență de antologie. Era firesc ca un astfel de film, al cărui «cal de bătaie» era chiar… epoca sa, cu moravurile și năravurile sale, să stârnească un val de proteste din partea unei critici rămase […] sub obroc, ca un semn tragic al timpului.” Călin Căliman, în ”Istoria filmului românesc (1897–2010)”.

Proiecţia de la cinematograful Breitenseer Lichtspiele se desfăşoară cu sprijinul Arhivei Naţionale de Filme. Institutul Cultural Român de la Viena a sprijinit prezenţa românească din cadrul festivalului internaţional de film LET’S CEE 2017, festival dedicat producţiilor cinematografice central şi est-europene. Au fost selectate în total 141 de filme, printre care producţii şi coproducţii cinematografice româneşti incluse în programul competițional, în secţiunea specială Focus România, dar şi în Best of Classics – secţiune dedicată filmelor de arhivă restaurate digital.

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.