Știri: „Sufletul pereche” de Petre Barbu, ultima premieră a anului 2020 la Radio România Actualități (28 decembrie)

44
Petre Barbu. Sursa foto: TNR
Petre Barbu. Sursa foto: TNR

tnr-logoTeatrul Național Radiofonic vă dă o nouă întâlnire cu dramaturgia lui Petre Barbu, luni, 28 decembrie 2020, de la ora 23.05, la Radio România Actualități, cu cea mai recentă piesă a dramaturgului, Sufletul pereche, în producția semnată de regizorul Attila Vizauer. Interpretează: Dan Tudor. Regia de montaj: Robert Vasiliță. Sound design: Mădălin Cristescu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu.

Creația scriitorului Petre Babu este reprezentativ montată la Teatrului Național Radiofonic cu cele mai importante titluri din scriitura sa încununată cu numeroase premii. Monodrama Sufletul pereche a apărut anul acesta în volumul Puterea a șasea (Editura Integral) și este câștigătoarea premiului I „Valentin Nicolau” a celei de a VII-a ediții a concursului de mondorame din cadrul festivalului Bacău Fest 2020. Monodrama tratează drama confruntării artistului cu sacrificiul creației și cu spaima ratării, la bilanțul vârstei mature. Metafora vieții ca o cursă în bazinul de înot e ocazia înfruntării polemice a artistului cu vocile conștiinței. Literatura e singurul loc în care moartea poate fi răscumpărată, iar impulsului creației contrabalansează remușcările în fața pierderii irecuperabile a oamenilor dragi. Multiplicarea vocilor conștiinței redă stările contradictorii pe care le încearcă personajul – în fapt, alter ego-ul dramaturgului – în lupta cu propriul destin: ispita mefistofelică alternează cu sprijinul îngerului matern, vinovăția refulată e compensată de recuperarea iubirii paterne orchestrate în dialogul interior al justificării existenței prin creație. Mesajul creației, topit în ansamblul scriiturii lui Petre Barbu, e sugerat de cultivarea tulpinei de măr și de rodul său miraculos. La fel ca în întreaga creație, monodrama revizitează teme omniprezente în scrisul lui Petre Barbu, dublate acum de ecoul tonului autoironic: iubirea pierdută, viața ca o călătorie/cursă, înfruntarea fantomelor trecutului, forța creației opusă morții. Regizorul Attila Vizauer compune polifonic universul personajului, iar interpretarea nuanțată a actorului Dan Tudor dă viață vocilor convocate la judecata conștiinței. Sound design-ul realizat de Mădălin Cristescu împlinește în adâncime sonoră spațiul ficțional al monodramei.

Petre Barbu s-a afirmat în literatura română ca romancier și dramaturg încă de la debutul din 1995 cu romanul Dumnezeu binecuvântează America, câștigător al concursului de debut al Editurii Nemira. Dramatizarea romanului i-a adus în 1997 Premiul I al Concursului de dramaturgie „Camil Petrescu” al Ministerului Culturii şi publicarea în acelaşi an a piesei în Antologia spectacolelor-lectură a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. La stânga tatălui, a doua sa piesă, este nominalizată la concursul de dramaturgie Cea mai bună piesă a anului la UNITER în 1999, pentru ca în 2003 piesa Tatăl nostru care eşti în supermarket să-şi câştige râvnita recompensă la UNITER. Literatura lui Petre Barbu e înscrisă în „linia clasicilor generaţiei ’90” de criticul literar Daniel Cristea-Enache la apariţia romanului Marea petrecere (Cartea Românească, 2014). Dramaturgia sa a fost reconfirmată de un nou premiu UNITER  cu Piesa anului 2016 pentru Masa puterilor noastre.

Oana Cristea Grigorescu

Arhiva Teatrul Național Radiofonic

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.