Dirijorul Cristian Măcelaru și violonistul Maxim Vengerov, câștigători ai premiilor Grammy, vor apărea pe scena Festivalului „Enescu”, în această seară, de la ora 19.30, la Sala Palatului, într-un concert susținut de Orchestra Națională a Franței, cu un program cu muzica secolului XX.
Prima lucrare, Concertul nr. 1 în la minor pentru vioară și orchestră, op. 77 de Șostakovici va fi interpretat de renumitul violonist Maxim Vengerov, pe vioara sa Stradivarius ex-Kreutzer (1727). Șostakovici a terminat concertul în anul 1948, în timpul unei cenzuri drastice din partea regimului comunist, iar lucrarea a fost publicată abia în 1953, după moartea lui Stalin. Muzica lui Șostakovici se distinge prin originalitatea sa inconfundabilă. Stilul său este excentric, presărat de stranietate, ironie, armonii îndrăznețe, melancolie și patos. Concertul nr. 1 pentru vioară, o lucrare aproape simfonică, cere de la solist întregul arsenal al tehnicii violonistice alături de rezistență psihică și emoțională. A fost dedicat i legendarului violonist David Oistrah, care l-a interpretat în premieră în 1955, admirând lucrarea pentru „profunzimea conținutului său artistic”.
În continuarea programului, publicul va asculta Mystère de l’instant pentru orchestră de coarde, țambal și percuție (1989) de Dutilleux, un compozitor francez contemporan.
Programul se încheie cu Suita nr. 2 din baletul „Daphnis și Chloe”, o capodoperă a impresionismului muzical. Baletul a fost compus în 1909, inspirat de povestea pastorală grecească. Orchestrația sa amplă, cu cor, se datorează ideii compozitorului de a crea o simfonie coregrafică, după cum a și denumit-o inițial. Suita nr. 2 este continuarea poveștii de dragoste dintre cele 2 personaje, și conține cele mai populare teme ale baletului.
Participă: Corul Filarmonicii „George Enescu” din București, dirijor: Iosif Ion Prunner.
La Ateneul Român, de la ora 16.30, Orchestra de Cameră a Filarmnicii din Bremen va susține un concert cu program divers, sub bagheta dirijorului Cristian Lupeș. În deschiderea programului, vom asculta Concertino în clasic pentru pian și orchestră de cameră, op. 3 de Dinu Lipatti, în interpretarea pianistului Julien Libeer. Concertul a fost scris în anul 1936. Pianist și compozitor remarcabil, Dinu Lipatti, elevul lui George Enescu, a lăsat compoziții prețioase și înregistrări ce servesc ca punct de reper actualelor generații de muzicieni.
În continuare, violonista Arabella Steinbacher va interpreta Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră de Bruch. Anul acesta s-au împlinit 100 de ani de la moartea compozitorului Max Bruch. Programarea concertului său, unul dintre cele mai îndrăgite și populare concerte din repertoriul violonistic, aduce un omagiu compozitorului.
Programul este completat de Passacaglia op. 1 de Anton Webern, o lucrare modernă, compusă în anul 1908, în timpul Primului Război Mondial. Lucrarea, plină de tragism și incertitudini, are unele reminiscențe ale romantismului târziu. Passacaglia este prima lucrare publicată a compozitorului, și ultima piesă scrisă în timpul anilor de studiu cu Schönberg. Ca gen, passacaglia este un dans lent, popular din muzica barocă.
Ultima lucrare a programului este Suita orchestrală „Appalachian Spring” de Aaron Copland, o muzică expresivă, sugestivă și fermecătoare. Compusă în 1944, în 8 secțiuni, a fost scrisă inițial ca balet, la dorința dansatoarei și coregrafei Martha Graham. Titlul provine de la poezia Dansul din volumul Podul de Hart Crane.
Festivalul în țară: Râmnicu Vâlcea, click aici.
La concertul de la Ateneu accesul este permis cu prezentarea certificatului verde Covid. La Sala Palatului și Sala Radio, nu este necesar certificatul verde.
Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise gratuit pe site-ul Festivalului
și vor rămâne online timp de 12 ore, pentru a fi văzute și de pe alte meridiane orare. Fiecare concert are pagina sa de eveniment, la care se ajunge pentru a-l asculta din pagina Program.
Concertul de la Ateneu și partea a doua concertului de la Sala Palatului vor fi transmise în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural.
Pe site-ul festivalului, la acest link, puteți citi zilnic cronici, interviuri și informații suplimentare în Agenda Festivalului.
Orchestra Națională a Franței este atât o autoritate consacrată, cât și o forță dinamică în interpretarea muzicii franceze. Turneele sale internaționale au transformat-o într-o emblemă pentru cultura franceză din întreaga lume, în timp ce prezența sa în toată Franța, întărită de programe educaționale vibrante, i-a consolidat relația cu publicul la nivel național. Un ansamblu Radio France, Orchestra Națională a Franței a fost fondată în 1934 ca prima orchestră simfonică cu normă întreagă a țării. Misiunea sa de a servi repertoriul simfonic a fost susținută de transmiterea radio a concertelor sale, obținând într-un timp scurt o reputație de invidiat.
În prezent în cel de-al doilea sezon al său ca Dirijor Principal al Orchestrei Simfonice de Radio a Germaniei de Vest, Cristian Măcelaru este una dintre vedetele în ascensiune ale lumii dirijorale. Numit Director Muzical al Orchestrei Naționale a Franței din Paris începând cu septembrie 2021, una dintre cele mai importante orchestre din Europa, a început de fapt acest rol cu un an mai devreme, efectiv la 1 septembrie 2020. În ianuarie 2020, Măcelaru a primit primul său Premiu Grammy pentru dirijarea înregistrării sub egida Decca Classics a Concertului pentru vioară de Wynton Marsalis cu Nicola Benedetti și Orchestra Philadelphia.
Apreciat în unanimitate drept unul dintre cei mai desăvârșiți muzicieni ai lumii, și descris frecvent drept cel mai mare violonist al timpului, Maxim Vengerov, câștigător al unui premiu Grammy, se bucură de recunoaștere la nivel internațional și în calitate de dirijor și este unul dintre cei mai solicitați soliști. Născut în anul 1974, și-a început cariera de violonist solo la vârsta de cinci ani, a câștigat concursurile internaționale Wieniawski și Carl Flesch la vârsta de 10 și, respectiv, 15 ani, a studiat cu Galina Tourchaninova și Zakhar Bron, a realizat prima înregistrare la vârsta de 10 ani, și a ajuns să înregistreze masiv pentru case de discuri prestigioase, printre care Melodia, Teldec și EMI, câștigând, printre altele, premiile Grammy și Gramophone pentru artistul anului.
Dirijorul Cristian Lupeș, personalitate culturală activă și multidisciplinară, este cunoscut pentru activitatea artistică revoluționară și pentru proiectele culturale create și manageriate de-a lungul timpului. Este considerat cel mai surprinzător dirijor român al momentului.
Născut în 1987 lângă Bruxelles, Belgia, cea mai veche amintire muzicală a lui Julien Libeer a fost celebrul documentar despre înregistrarea West Side Story de Leonard Bernstein. Pianul, pe care a început să îl studieze de la vârsta de șase ani, a devenit rapid companionul fidel în exprimarea dragostei pentru muzică, care se reflectă la fel de mult în operă, orchestră și muzică de cameră, precum și în repertoriul pentru pian.
Renumită la nivel internațional ca fiind una dintre cele mai de seamă soliste ale generației actuale, Arabella Steinbacher este recunoscută pentru repertoriul său extrem de vast, ce include capodopere ale clasicismului și romantismului muzical, dar și lucrări de concert moderne, de compozitori precum Bartok, Berg, Britten, Glazunov, Gubaidulina, Hartmann, Hindemith, Khachaturian, Milhaud, Prokofiev, Schinttke, Shostakovich și Szymanowsky. Născută într-o familie de muzicieni, Arabella Steinbacher a început studiul viorii la vârsta de trei ani, iar de la 8 ani, a studiat la University of Music and Thetre din Munich sub îndrumarea Anei Chumacenco. În prezent, Steinbacher cântă pe o vioară Antonio Stradivari, sub denumirea ,,ex Benno Walter”, datată 1718, Cremona, împrumutată prin sprijinul și generozitatea unei fundații private elvețiene.
Comunicat al Biroului de Presă al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”
*
Asociația Culturală Leviathan, editor al publicațiilor Leviathan.ro și revista culturală trimestrială „Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional „George Enescu” 2021.
Pe acest portal veți găsi toate informațiile necesare, programul zilnic al Festivalului, prezentarea muzicienilor invitați, date despre lucrările din programe, relatări, cronici, fotografii. În revista „Leviathan” nr. 3, iulie–septembrie 2021, pp. 47–49 puteți citi un amplu articol de prezentare a ediției 2021 a Festivalului iar în nr. 4, octombrie–decembrie 2021 vom publica o sinteză a Festivalului și cronici ale concertelor.
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2021
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017
Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2020/2021
Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018
Arhiva rubricii Cronica muzicală