Știri: Filarmonica din Rotterdam, pe scena Festivalului „Enescu” împreună cu celebrul pianist Yefim Bronfman (12 septembrie 2021)

30
Iahav Shani. Credit foto: Marco Borggreve. Sursa: Festivalul „Enescu”
Iahav Shani. Credit foto: Marco Borggreve. Sursa: Festivalul „Enescu”

logo George Enescu International Festival 2021Diana Damrau revine la Ateneu • Faimosul violonist Gil Shaham concertează la Cluj-Napoca 

După ce a ridicat de câteva ori sala în picioare, la concertul de ieri, Filarmonica din Rotterdam revine astăzi pe scena Sălii Palatului, sub bagheta uimitorului său dirijor, Lahav Shani, într-un concert cu celebrul pianist Yefim Bronfman, nominalizat de șase ori la Premiul Grammy și câștigător al unui astfel de premiu.

La fel cum ieri Lahav Shani, care este și pianist, a surprins publicul la primul bis, așezându-se la pian, și interpretând alături de violonistul Gil Shaham, Frumosul rozmarin de Fritz Kreisler, și astăzi publicul va primi o surpriză, dacă va cere bis. Programul serii va cuprinde muzică rusească.

Prima lucrare interpretată de Filarmonica din Rotterdam este Concertul nr. 3 în re minor pentru pian și orchestră, op. 30 de Serghei Rachmaninov, în interpretarea pianistului Yefim Bronfman. Concertul se deschide cu atmosfera magică, energia și suflul romantic copleșitor caracteristice lui Rachmaninov. Recunoscut ca o lucrare de mare virtuozitate, concertul este plin de eleganță, rafinament și patetism, cu teme inspirate din melosul popular rusesc. A fost compus în 1909 și interpretat în premieră chiar de compozitor, acesta fiind concertul său preferat.

În a doua parte a serii urmează Suita „Tablouri dintr-o expoziție” de Musorgski-Ravel. Scrisă inițial pentru pian solo, suita este formată din 10 piese inspirate din desenele arhitectului Victor Hartmann. A fost compusă în anul 1874 și orchestrată în 1922, cu multă măiestrie și atenție pentru tonuri, culori și dinamică, de Maurice Ravel. Fiind o lucrare programatică, muzica ilustrează  imaginile vizuale prin prisma imaginației creatoare a compozitorului. Muzica programatică s-a bucurat de popularitate în perioada romantismului, compozitorii fiind inspirați adesea din literatură, poezie, pictură sau natură.

Tot astăzi faimosul violonist Gil Shaham va susține un recital la Sibiu, în cadrul „Festivalului Enescu în țară”. Detalii click aici.

Pe scena Ateneului Român, la ora 16.30, Orchestra de Cameră a Filarmonicii Germane din Bremenn va interpreta sub bagheta dirijorului Jeremie Rhorer un program din creația lui Richard Strauss și Piotr Ilici Ceaikovski. Solistă: soprana Diana Damrau.

Concertul se deschide cu lucarea Metamorfoze de Richard Strauss, un studiu pentru 23 de coarde solo (TrV 290, AV 142) de mici dimensiuni, compus în ultimile luni ale celui de al Doilea Război Mondial, aprilie 1944–martie 1945. Lucrarea a fost comandată de dirijorul Paul Sacher și compusă pentru Colegium Musicum Zürich. Caracterul său a făcut ca lucrarea să fie interpretată ca un recviem la distrugerea culturii din timpul celui de al Doilea Război Mondial sau ca expresia dezamăgirii compozitorului față de tragedia regimului nazist. Pe lângă aceste presupuneri ale criticii, compozitorul a citat un fragment din Simfonia a III-a „Eroica” de Beethoven și a notat în Marșul funebru ,,In memoriam”. Din acest motiv, Metamorfozele lui Strauss pot reprezenta un omagiu adus marelui compositor german. Programul este completat de romanticele lieduri din creația lui Strauss, Das Rosenband, Ständchen, Freundliche Vision, Wiegenlied, Allerseelen, Zueignung, în interpretarea sopranei Diana Damrau.

Concertul se încheie cu Simfonia a III-a în Re major, op. 29 de Ceaikovski, denumităPoloneza”, a fost compusă în anul 1875 în timp ce compozitorul vizita regiunea Usovo. Frumoasele peisaje ale stepei rusești l-au inspirat pe Ceaikovski în procesul creator, aceasta fiind singura sa simfonie scrisă într-o tonalitate majoră – luminoasă, pozitivă, tonică. Simfonia a fost dedicată lui Vladimir Shilovsky și este structurată în 5 părți. Este cunoscută pentru caracterul său coregrafic, adesea întâlnit în creația compozitorului rus, cu valențe către muzica de balet. Prima audiție a simfoniei a avut loc în același an și a fost dirijată de Arthur Rubinstein.

La concertul de la Ateneu accesul este permis cu prezentarea certificatului verde Covid. La Sala Palatului și Sala Radio, nu este necesar certificatul verde.

Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise gratuit pe site-ul Festivalului

și vor rămâne online timp de 12 ore, pentru a fi văzute și de pe alte meridiane orare. Fiecare concert are pagina sa de eveniment, la care se ajunge pentru a-l asculta din pagina Program

Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural. 

Pe site-ul festivalului, la acest link, puteți citi zilnic cronici, interviuri și informații suplimentare în Agenda Festivalului.

Jérémie Rhorer este unul dintre cei mai interesanți ai generației sale. El continuă în tradiția artistului-inovator ca fondator și director muzical al orchestrei Le Cercle de l’Harmonie, conducând explorarea repertoriului secolelor al XVIII-lea și al XIX-lea folosind instrumente de epocă și acordaj original. În calitate de dirijor, Rhorer este un interpret la fel de apreciat al lucrărilor de Mozart, precum și al operelor moderne. Câștigător al Premiului Pierre Cardin, Jérémie Rhorer este, de asemenea, un compozitor foarte respectat. Jérémie Rhorer a dirijat unele dintre cele mai distinse orchestre internaționale, printre care Orchestra Simfonică din Montréal, Orchestra Philharmonia, Orchestra Gewandhaus, Filarmonica din Rotterdam, Orchestra din Paris și Filarmonica din Cehia.

Soprana Diana Damrau cântă de două decenii pe scena mondială de operă și concert. Repertoriul său vast acoperă atât rolurile de soprană lirică, cât și rolurile de coloratură, inclusiv rolurile principale în Lucia di Lammermoor (La Scala, Opera de Stat din Bavaria, Metropolitan Opera, Royal Opera House), Manon (Opera de Stat din Viena, Metropolitan Opera) și La Traviata (La Scala, Metropolitan Opera, Royal Opera House, Opera Națională din Paris și Opera de Stat din Bavaria) precum și rolul Regina nopții în Flautul fermecat (Metropolitan Opera, Festivalul de la Salzburg, Opera de Stat din Viena, Royal Opera House, Opera de Stat din Bavaria). Diana Damrau s-a impus ca una dintre cele mai căutate interprete de astăzi, cântând în mod regulat în majoritatea locurilor de renume mondial.

Orchestra Filarmonică din Rotterdam se distinge prin spectacolele pline de energie, înregistrările apreciate și abordarea inovatoare a publicului. Fondată în 1918, și-a revendicat poziția printre cele mai importante orchestre din Europa. Din 2010, Filarmonica din Rotterdam este orchestră rezidentă a Teatrului Champs-Elysées din Paris. Cu spectacole de la cele mai mici locații la săli de concerte din întreaga lume, concerte educaționale și proiecte comunitare, orchestra ajunge la un public anual de la 150.000 până la 200.000 de persoane, printre care un număr considerabil de tineri.

În stagiunea 2018–2019, Lahav Shani a preluat funcția de dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii din Rotterdam de la Yannick Nézet-Séguin. Începând cu sezonul 2020–2021, el este și directorul muzical al Orchestrei Filarmonicii din Israel, preluând locul lui Zubin Mehta, care a deținut această funcție timp de 50 de ani. Din sezonul 2017–20118 până în vara anului 2020, Shani a fost, de asemenea, dirijor principal invitat al Orchestrei Simfonice din Viena. În iunie 2016, Shani a debutat cu Orchestra Filarmonicii din Rotterdam ca dirijor și pianist solist. Doar două luni mai târziu a fost anunțată numirea sa în funcția de dirijor principal, devenind cel mai tânăr dirijor care a ocupat această poziție din istoria orchestrei. În timpul primei sale stagiuni în această funcție, Shani a condus orchestra în concerte în Europa, China și Taiwan.

Recunoscut la nivel internațional ca unul dintre cei mai apreciați și admirați pianiști de astăzi, Yefim Bronfman se regăsește pe lista artiștilor căutați în mod regulat de festivaluri, orchestre, dirijori și serii de recitaluri. Tehnica sa impecabilă, puterea și lirismul excepțional sunt recunoscute în mod constant de presă și de public. Yefim Bronfman lucrează în mod regulat cu un ilustru grup de dirijori, printre care Daniel Barenboim, Herbert Blomstedt, Semyon Bychkov, Riccardo Chailly, Christoph von Dohnányi, Gustavo Dudamel, Charles Dutoit, Daniele Gatti, Valery Gergiev, Alan Gilbert, Vladimir Jurowski, James Levine, Zubin Mehta, Riccardo Muti.

Comunicat al Biroului de Presă al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”

*

logo asociatia culturala leviathanAsociația Culturală Leviathan, editor al publicațiilor Leviathan.ro și revista culturală trimestrială „Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional „George Enescu” 2021.

Pe acest portal veți găsi toate informațiile necesare, programul zilnic al Festivalului, prezentarea muzicienilor invitați, date despre lucrările din programe, relatări, cronici, fotografii. În revista „Leviathan” nr. 3, iulie–septembrie 2021, pp. 47–49 puteți citi un amplu articol de prezentare a ediției 2021 a Festivalului iar în nr. 4, octombrie–decembrie 2021 vom publica o sinteză a Festivalului și cronici ale concertelor.

leviathan partener media festivalul george enescu

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2021

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2020/2021

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Cronica muzicală

Arhiva rubricii Musica

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.