Știri: Muzica clasică, muzica contemporană și jazzul se întâlnesc într-o bogăție de evenimente la Festivalul „Enescu” (18 septembrie 2021)

40
Alisa Weilerstein. Foto © Marco Borggreve. Sursa: Festivalul „Enescu”
Alisa Weilerstein. Foto © Marco Borggreve. Sursa: Festivalul „Enescu”Alisa Weilerstein. Foto © Marco Borggreve. Sursa: Festivalul „Enescu”

logo George Enescu International Festival 2021Violoncelista Alisa Weilerstein, dirijorii Paavo Järvi, Tito Ceccherini și Tiberiu Soare, violonista Carolin Widmann, Orchestra Tonhalle din Zürich, Orchestra de Cameră Radio sunt doar câțiva dintre artiștii care țin capul de afiș al concertelor de astăzi din cadrul Festivalului „Enescu”, cu un program cu lucrări clasice și de muzică contemporană. La acestea, se adaugă un concert cu interpretările vocale ale Rapsodiilor enesciene și ale unor lucrări clasice, susținut de Teodora Enache-Brody la Opera Națională și alte evenimente

La Ateneul Român, de la ora 16.30, va concerta Orchestra de Cameră Radio, condusă de dirijorul Tiberiu Soare. Programul cuprinde lucrări de Haydn și Ceaikovski, iar solista după amiezii va fi violoncelista Alisa Weilerstein. Serenada pentru orchestra de coarde, în Do major, op. 48 de Piotr Ilici Ceaikovski deschide concertul cu suflul romantismului rusesc, caracteristic creației compozitorului. Scrisă în anul 1880 și dedicată violoncelistului Karl Albrecht, Serenada pentru orchestra de coarde a fost inspirată din creația lui Mozart. Este o lucrare plină de energie, romantism, duioșie și patos.

Programul este completat Concertul nr. 1 în Do major pentru violoncel și orchestră de Haydn, o lucrare de tinerețe, contemporană cu primele simfonii. Scris între anii 1761–1765 pe vremea când Haydn era muzician de curte, în slujba Prințului Esterházy, este dedicat violoncelistului Joseph Franz Weigl, membru al orchestrei curții princiare. Concertul este o lucrare emblematică în repertoriul destinat violoncelului. O capodoperă dispărută timp de 200 de ani, regăsită și adusă în scenă, Concertul lui Haydn se bucură și în prezent de același succes pe care l-a avut în timpul vieții compozitorului ilustrând imaginea curților regale din secolul al XVIII-lea.

Concertul se încheie cu Variațiunile rococo pentru violoncel și orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski. Lucrarea a fost dedicată lui Wilhelm Fitzenhagen, violoncelist și profesor la Conservatorul din Moscova și a avut prima audiție în 1877. Termenul „rococo” se explică prin admirația lui Ceaikovski pentru clasicismul muzical, considerându-l un stil pur, deteriorat din cauza exceselor coloristice ale romantismului. Într-un dialog cu violoncelistul Wilhelm Fitzenhagen, Ceaikovski a caracterizat stilul rococo fiind „un sentiment de bunăstare, în lipsa grijilor”, după care a început să fredoneze o melodie în ritmul unei gavote.

La Sala Palatului la ora 19.30 va concerta Orchestra Tonhalle din Zürich condusă de Paavo Järvi, alături de Corul Filarmonicii „George Enescu”, dirijat de Iosif Ion Prunner și Corul de Copii al Radiodifuziunii Române, coordonat de Răzvan Rădos. Programul serii este dedicat Simfoniei nr. 3 în re minor de Gustav Mahler, o lucrare amplă, complexă, cea mai lungă simfonie din creația compozitorului. Mahler a lucrat la Simfonia a III-a între anii 1893–1896, iar prima audiție a avut loc în 1902 în Germania. Simfoniile lui Mahler sunt recunoscute pentru conținutul muzical plin de reflecții și înțelesuri profunde.

Ora 16.30, Sala „Auditorium” a Universității Naționale de Muzică: 

Forumul Internațional al Compozitorilor, moderator: Dan Dediu

16.30–17.00 Conferință Ars Poetica: Salvatore Sciarrino

17.00–17.30 Conferința Ars Poetica: Francesco Filidei

17.30–17.50 Coffee Break

17.50–18.30 Masă rotundă cu Salvatore Sciarrino, Francesco Filidei, Mihnea Brumariu

Eveniment cu intrare liberă.

Festivalul în țară, Focșani, click aici.

Ora 18.30​, Teatrul Odeon din București: Copilăria lui Enescu

Enescu (păpușă) – Selina Colceru; Sol – Alexandru Unguru; Sică – Valeria Cristia; Rică – Irina Sârbu; Lola – Mona Ciuta; Violonista – Monica Buștean; Pianista – Raluca Ouatu; Scenariul – Emanuel Ciocu; Consultant de specialitate – Cristina Sârbu; Regia – Mona Ciuta; Scenografie și costume – Sânziana Tarța; Ilustrația muzicală – Irina Sârbu.

A venit rândul celui mai mare compozitor român, George Enescu, să fie subiectul poveștilor amuzante și mai ales muzicale spuse cu atâta talent, dezinvoltură și farmec de cei doi șoricei, Sică și Rică, pisica Lola și bătrânul șobolan Sol care, de 11 ani, au devenit cei mai buni prieteni ai copiilor (bunicilor și părinților!) dornici să pășească în minunata lume a muzicii clasice. Pornind dintr-un mic sat din Moldova, Liveni, George Enescu a ajuns unul dintre cei mai mari muzicieni ai secolului XX, violonist, pianist, compozitor și profesor aplaudat și respectat. În casa părintească din Cracalia, apoi, în timpul studiilor sale la Viena și Paris, cei trei mici prieteni i-au fost mereu alături și pot povesti cum a ajuns băiețelul din Liveni unul dintre cei mai mari muzicieni al lumii.

Ora 20.30, Opera Națională București:

Concertul Unind lumi – De la Beethoven la Enescu, susținut de Teodora Enache-Brody, Călin Grigoriu, Andrei Maxim, Joca Perpignan și Corul Operei Române

Organizatori: E-Multimedia și Opera Națională București.

La concertul de la Ateneu accesul este permis cu prezentarea certificatului verde Covid. La Sala Palatului și Sala Radio, nu este necesar certificatul verde.

Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise gratuit pe site-ul Festivalului

și vor rămâne online timp de 12 ore, pentru a fi văzute și de pe alte meridiane orare. Fiecare concert are pagina sa de eveniment, la care se ajunge pentru a-l asculta din pagina Program

Concertele de la Ateneu și Sala Palatului va fi transmis în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural. 

Pe site-ul festivalului, la acest link, puteți citi zilnic cronici, interviuri și informații suplimentare în Agenda Festivalului.

Tiberiu Soare este absolvent al Universității Naționale de Muzică București, avându-i printre profesori pe Ludovic Bács, Petru Andriesei și Horia Andreescu. În anul 2018 obține titlul de Doctor în muzică, prezentând teza Tragedia lirică Oedipe de George Enescu, O perspectivă dirijorală, avându-l ca îndrumător pe Prof. Univ. Dr. H.C. Dan Dediu. În prezent este Conf. Univ. Dr. al Universității Naționale de Muzică București, Facultatea de Compoziție, Muzicologie și Pedagodie Muzicală, catedra Dirijat de orchestră. În mai 2018 Casa Regală a României i-a acordat lui Tiberiu Soare distincția Ordinul Coroana României în Grad de Ofițer. Tiberiu Soare își desfășoară activitatea ca dirijor din 1999, colaborând de-a lungul timpului cu numeroase filarmonici și teatre de operă. Din 2003 este Dirijor al Ansamblului de Muzică Nouă Profil. În 2007 pus bazele Studioului Experimental de Operă și Balet „Ludovic Spiess” în cadrul Operei Naționale București. Între 2012 și 2015 a fost Dirijor principal al Orchestrelor și Corurilor Radio România. În prezent, Tiberiu Soare este Dirijor al Operei Naționale București.

„O tânără violoncelistă ale cărei interpretări atât de muzică tradițională cât și contemporană rezonează emoțional și i-au adus recunoașterea internațională […] Alisa Weilerstein este o interpretă desăvârșită, care combină precizia tehnică cu muzica pasionată.” Așa a declarat Fundația MacArthur atunci când i-a acordat Alisei Weilerstein o bursă MacArthur „genius grant” în 2011, determinând New York Times să răspundă: „Orice bursă care recunoaște strălucirea unui muzician idealist precum doamna Weilerstein … merită un salut din partea tuturor celor care interpretează muzică clasică.” În concerte marcate de intensitate, sensibilitate și o imersiune plină de suflet în fiecare dintre lucrările pe care le interpretează, violoncelista americană a dovedit deja de mult timp faptul că deține o voce muzicală distinctivă.

După aniversarea de 150 de ani de la înființarea Tonhalle Society Zürich ce a avut loc în ultimele două sezoane, în care au fost prezentate, de asemenea, numeroase premiere mondiale și spectacole pe scenă, Orchestra Tonhalle din Zürich va începe un nou capitol al istoriei orchestrei începând cu sezonul 2019–2020 împreună cu noul Dirijor Principal și Director Muzical Paavo Järvi. David Zinman a condus Orchestra Tonhalle din Zürich până în sezonul 2013–14 și este acum Dirijor Laureat; Lionel Bringuier a fost Dirijor Principal până în sezonul 2017–18. Un turneu de succes în Asia cu Paavo Järvi în toamna anului 2018 a fost urmat de înregistrări live pentru primul CD, cu lucrări orchestrale de Olivier Messiaen. Înregistrările tuturor simfoniilor de Ceaikovski sunt planificate pentru sezonul 2019–20, completând cele peste 40 de producții pe CD ale orchestrei. Acestea includ înregistrări complete ale tuturor simfoniilor de Beethoven, Mahler, Brahms și Schubert, precum și seturile aniversare și cu lucrări de Ravel.

Paavo Järvi, dirijor câștigător al Premiului Grammy, ediția din Estonia, este considerat „un muzician al muzicienilor”. Acesta se bucură de parteneriate strânse cu cele mai bune orchestre din lume, este Dirijor Principal al Tonhalle Orchestre-Zürich și al Orchestrei Simfonice NHK, Tokyo. Pe lângă pozițiile permanente, Järvi este deseori solicitat ca dirijor invitat, conduce adesea reprezentații alături de Philharmonia Orchestra din Londra, Münchner Philharmoniker sau Orchestre de Paris.

Pe scena concertelor internaționale, Wiebke Lehmkuhl este o solistă foarte căutată și are apariții regulate cu orchestre importante, precum Orchestra Tonhalle din Zurich, Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Orchestra Simfonică din Bamberg, Filarmonica din Berlin, Orchestra din Paris, precum și în Bilbao, Tokyo și Shanghai și cu Orchestra Simfonică Suedeză. A cântat la concertul de inaugurare a sălii Elbphilharmonie cu Orchestra Elbphilharmonie NDR, dirijată de Thomas Hengelbrock. Este, de asemenea, foarte solicitată la festivaluri, inclusiv Festivalul de muzică Schleswig-Holstein, Festivalul de la Salzburg, Festivalul de la Lucerna și Festivalul La folle journée din Nantes.

Comunicat al Biroului de Presă al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”

*

logo asociatia culturala leviathanAsociația Culturală Leviathan, editor al publicațiilor Leviathan.ro și revista culturală trimestrială „Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional „George Enescu” 2021.

Pe acest portal veți găsi toate informațiile necesare, programul zilnic al Festivalului, prezentarea muzicienilor invitați, date despre lucrările din programe, relatări, cronici, fotografii. În revista „Leviathan” nr. 3, iulie–septembrie 2021, pp. 47–49 puteți citi un amplu articol de prezentare a ediției 2021 a Festivalului iar în nr. 4, octombrie–decembrie 2021 vom publica o sinteză a Festivalului și cronici ale concertelor.

leviathan partener media festivalul george enescu

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2021

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2020/2021

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Cronica muzicală

Arhiva rubricii Musica 

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.